Vedtekter
for Færder Rotary Klubb
–
Klubben hører til Rotarydistrikt 2290. Klubbnummer er 52022 –
Definisjoner
1. Styret:
Styret
i Færder Rotary Klubb.
2.
Styremedlem:
Et
medlem av klubbens styre.
3.
Medlem:
Et
medlem, unntatt æresmedlem, i Færder Rotary Klubb.
4.
RI:
Rotary
International.
5.
År:
Den
tolvmåneders periode som begynner 1. juli.
ARTIKKEL 2
Styret
Denne klubbs styrende
organ skal være styret, som består av syv medlemmer av klubben, nemlig to styremedlemmer,
valgt i henhold til artikkel 3 i disse vedtekter og president, innkommende
president, sekretær, kasserer og sist avgåtte president.
ARTIKKEL 3
Valg av styre og andre tillitsvalgte
På et ordinært
klubbmøte en måned før det årlige møte for valg av styre og andre
tillitsvalgte, skal møtelederen be om forslag fra klubbens medlemmer til
president, sekretær, kasserer og to styremedlemmer samt revisor. Revisor er
ikke medlem av styret.
Forslagene kan
fremsettes av en nominasjonskomite oppnevnt av styret, og/eller av medlemmene
direkte på møtet.
De nominerte kandidater
føres alfabetisk på en stemmeseddel for hvert tillitsverv, og votering skjer på
årsmøtet. Dersom det bare er en kandidat til et tillitsverv, kan valget skje
ved akklamasjon.
Den på dette møtet
valgte president (president nominee) skal være styremedlem som innkommende
president i det året som begynner 1. juli etter valget, og skal oveta vervet
som president 1. juli etter det år hvor han/hun har vært innkommende president.
ARTIKKEL 4
De tillitsvalgtes plikter
1. Presidenten.
Det
er presidentens plikt å lede møtene i klubben og i styret og utføre slike andre
oppgaver som vanligvis hører inn under dette verv.
2. Innkommende
presidenten.
Det
er den innkommende presidents plikt å være styremedlem og utføre slike oppgaver
som er foreskrevet av presidenten eller styret.
3. Sekretæren.
Det
er sekretærens plikt å føre medlemsfortegnelse, føre liste over fremmøte, sørge
for innkallelser til klubbmøter og styremøter, utpeke referent og oppbevare
referater fra styremøter, skrive og oppbevare de nødvendige rapporter til
Rotary International og sørge for at den månedlige fremmøterapport sendes til
distriktet og ellers utføre de plikter som vanligvis hører inn under
sekretærvervet. Sekretæren har ansvaret for organiseringen av arkivfunksjonen.
4. Kassereren.
Det
er kassererens plikt å ta vare på alle midler, føre regnskap samt utføre andre
plikter som hører inn under kassererfunksjonen, herunder utarbeide de regnskap
som skal legges frem for revisor.
5. Revisor.
Det
er revisors plikt å se etter at årsregnskapene er utarbeidet og fastsatt i
samsvar med lov og forskrifter, og at klubben har ordnet formuesforvaltningen
på en betryggende måte med forsvarlig kontroll.
ARTIKKEL 5
Møter
Årsmøte.
Det årlige møte for valg i denne klubb holdes senest den 31. oktober hvert år, hvor valg av president nominee, styremedlemmer og tillitsvalgte for det følgende år skal finne sted.
De ordinære ukentlige møtene i denne klubben skal holdes tirsdag kl. 1900. Klubben har ikke møte tirsdag før skjærtorsdag og heller ikke tirsdag i romjulen. Varsel om endringer eller sløyfing av ordinære klubbmøter skal gis alle klubbens medlemmer. Fremmøte skal registreres ved medlemmets tilstedeværelse ved det ordinære klubbmøte i denne klubb eller ved bekreftelse på tilstedeværelse i en annen Rotary klubb eller som forøvrig fastlagt i klubblovenes artikkel 9.
Et årsmøte eller ordinært klubbmøte er beslutningsdyktige
når en tredjedel av medlemmene er tilstede.
Ordinære
styremøter skal som en hovedregel holdes en gang hvert kvartal. Ekstraordinære
styremøter skal innkalles av presidenten når dette anses nødvendig, eller etter
anmodning fra to styremedlemmer, etter at behørig varsel er gitt.
Styret er
beslutningsdyktig når et flertall av styrets medlemmer er tilstede.
ARTIKKEL 6
Kontingent
ARTIKKEL 7
Avstemningsregler
Beslutninger fastsettes med simpelt flertall
unntatt vedtektsendringer og kontingentfastsettelse som krever to tredjedels
flertall. Jfr. Vedtektenes artikkel 16.
ARTIKKEL 8
Fem tjenesteområder (avenyer)
De fem tjenesteområder utgjør det filosofiske og praktiske rammeverk for denne Rotary klubbens arbeid.
Der er Klubbtjeneste, Yrkestjeneste, Samfunnstjeneste, Internasjonal tjeneste og Tjeneste for nye generasjoner.
Denne klubben vil være
aktiv innen hvert av disse tjenesteområdene.
ARTIKKEL 9
Komiteer
Klubbkomiteenens oppgave er å arbeide for og
med klubbens aktiviteter innen de fem tjenesteområdene. Innkommende president,
presidenten og sist avgåtte president bør samarbeide for å sikre kontinuitet i
ledelse og planlegging. Innkommende president er ansvarlig for å oppnevne
komitemedlemmer til ledige verv, utnevne komiteledere samt holde
planleggingsmøter før starten på sitt presidentår.
Lederne bør ha tidligere erfaring som medlem
av den aktuelle komite.
Klubben
skal ha følgende komiteer:
·
Medlemskap
Komiteen
skal planlegge og iverksette tiltak med henblikk på å rekruttere og beholde
medlemmer.
·
Kommunikasjon
Komiteen
skal planlegge og iverksette tiltak internt med henblikk på å informere
medlemmene om klubbens aktiviteter inklusive klubbens serviceprosjekter, og
eksternt for å gjøre klubbens virksomhet kjent for omverden.
·
Programkomiteen skal planlegge og organisere programmet for
for møtevirksomheten gjennom året, herunder fortløpende bekjentgjøring av programmet.
·
Serviceprosjekter
Komiteen
skal vurdere og foreslå humanitære og yrkesrettede prosjekter og eventuelt
organisere klubbens innsats i slike prosjekter lokalt, nasjonalt og
internasjonalt.
·
The Rotary Foundation (TRF)
Komiteen
skal planlegge og iverkstte tiltak med henblikk på å støtte TRF gjennom både
økonomiske bidrag og deltagelse i internasjoanlt arbeid. Komiteen skal også ha
ansvar for klubbens oppgaver i forbindelse med Group Study Exchange (GSE),
Ungdomsutveksling, Rotary Youth Leadership Award (RYLA), Summer Camps og
stipendier.
·
Arrangement
Komiteeen
har ansvar for klargjøring av møtelokaler og gjennomføring av sosiale
arrangementer (julemøte, torskeaften, chartermiddag, presidentskifte og
lignende).
Ytterligere
komiteer kan oppnevnes etter behov.
ARTIKKEL 10
Komitearbeidet organiseres
slik:
a)
Den
enkelte komite skal behandle slike saker som er tillagt den ifølge vedtektene,
samt slike tillegsssaker som den måtte få henvist av presidenten eller styret.
b)
Komitelederen
skal være ansvarlig for jevnlige møter og virksomhet i sin komite, føre tilsyn
med og koordinere komiteens arbeid og rapportere til styret om alle komiteens aktiviteter.
c)
Alle
komiteenes oppgaver skal fastlegges og gjennomgås av presidenten i vedkommendes
presidentår.
d)
Presidenten
skal, i embeds medfør (ex officio), være medlem av alle komiteer.
ARTIKKEL 11
Godkjent fravær
ARTIKKEL 12
1. Ved begynnelsen av hvert regnskapsår skal
styret utarbeide et budsjett over antatte inntekter og utgifter for året, som
skal angi grensen for utgiftene til de forskjellige formål, med mindre annet besluttes
av styret. Budjettforslaget skal gi informasjon om forpliktelser som vil ha
konsekvenser ut over det året forslaget er satt opp for.
2. Kassereren skal sette alle klubbens midler inn
i en bank som styret velger.
3. Alle regninger skal betales av kassereren
eller annen bemyndiget tillitsvalgt. Før regninger betales, skal regningene
være attestert av en person som har fullmakt til slik attestasjon.
4. En gang i året skal alle økonomiske
transaksjoner gjennomgår av revisor, jfr. Artikkel 4, punkt 5.
5. Klubbens regnskapsår går fra 1. juli til
30.juni. Årsregnskapet behandles på årsmøtet.
ARTIKKEL 13
1. Forslag på eventuelt nytt medlem, fremsatt av
et aktivt medlem, skal oversendes styret skriftlig gjennom klubbens sekretær.
Et medlem som overføres fra en annen klubb eller et tidligere medlem av en
annen klubb, kan foreslås som aktivt medlem av vedkommendes tidligere klubb.
Forslaget behandles konfidensielt, med mindre annet er bestemt i henhold til
disse regler.
2. Styret skal forvisse seg om at det foreslåtte
medlem oppfyller de krav til klassifikasjon og medlemskap som vedtektene
krever. Personer som er aktuelle å foreslå som medlemmer, kan presidenten etter
anmodning fra forslagsstiller godta som gjester til medlemsmøter før det tas
stilling til medlemsskap.
3. Styret skal innen 30 dager fra forslaget ble
fremsatt godta eller avvise dette og skal deretter underrette forslagsstilleren
gjennom sekretæren om sin beslutning.
4. Hvis styrets beslutning er positiv, skal det
foreslåtte medlem informeres om Rotarys formål og om de rettigheter og plikter
som medlemskap i klubben medfører. Deretter blir det foreslåtte medlem anmodet
om å undertegne medlemsskapsskjemaet og gi sin tillatelse til at hans/hennes
navn og den foreslåtte klassifikasjon blir offentliggjort i klubben.
5. Hvis ingen begrunnet skriftlig innvending mot
forslaget er mottatt av styret fra noe medlem i klubben (æresmedlemmer unntatt)
innen syv dager etter offentligjørelsen av opplysninger om det foreslåtte
medlem, skal vedkommende anses å være valgt som medlem.
Hvis noen slik skriflig innvending, som nevnt
ovenfor, er innlevert til styret, skal styret votere og avgjøre saken på sitt
neste møte. Hvis forslaget om det nye medlem vedtas, på tross av innvendingen,
skal det foreslåtte medlem ansees å være valgt til medlem.
6. Når et nytt medlem er valgt, skal presidenten
sørge for at medlemmet blir introdusert i klubben, får utstedt medlemskort og
får opplysningsmateriell for nye Rotarymedlemmer. Videre skal presidenten eller
sekretæren rapportere opplysninger om det nye medlemmet til RI. Presidenten
skal oppnevne et medlem som skal hjelpe det nye medlemmet til å bli kjent i
klubben samt fordele vedkommende til en komite.
7. Klubben kan i henhold til klubblovene velge
æresmedlemmer foreslått av styret.
ARTIKKEL 14
ARTIKKEL 15
· Introduksjon av besøkende
· Korrespondanse, meddelelser og Rotary
informasjon
· Eventuelle komiterapporter
· Pågående og nye saker
· Foredrag eller annen form for program
· Møtet heves
ARTIKKEL 16
Endringer
Disse vedtektene kan endres med to tredjedels flertall på et hvilket som helst ordinært klubbmøte hvor et beslutningsdyktig antall medlemmer er tilstede, forutsatt at underretning om slike endringer har vært sendt til hvert enkelt medlem med vanlig post eller epost minst ti dager før møtet.
Ingen endring i, eller tillegg til, disse vedtekter kan gjøres som ikke er i samsvar med lover og vedtekter for Rotary International.